Evanmarket.ir

91030762 021 phone1.png

2023 All rights reserved. Designed by EvanMarket Team.

 

سرطان سینه

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه چیست؟

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین خانم‌ها است، به طوری که بعد از سرطان پوست به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان آمریکا شناخته می‌شود. از آنجا که این سرطان می‌تواند باعث تغییرات هورمونی شده و ویژگی‌های زنانه را تحت تأثیر قرار دهد، ترس و نگرانی زیادی در بین خانم‌ها ایجاد می‌کند. شما بیماران گرامی می توانید جهت تهیه داروی دوستارلیماب و همچنین استعلام قیمت داروی کیترودا در ایران از ایوان مارکت اقدام فرمائید. بسیاری از خانم‌ها می‌خواهند در مورد مراحل درمان سرطان سینه بیشتر بدانند و در مورد عوارض درمانی آن اطمینان خاطر داشته باشند.

در این مقاله از سایت ایوان مارکت به بررسی سرطان پستان و روش‌های درمان قطعی سرطان سینه پرداخته‌ایم. تا پایان با ما همراه باشید.

                مشاوره آنلاین                         

سرطان پستان چیست؟

وقتی سلول‌های سرطانی در پستان‌های فرد به وجود آیند، سرطان پستان ایجاد می‌شود. این سرطان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان است، البته هم در زنان و هم در مردان بروز پیدا می‌کند اما مشخصاً در زنان شیوع بسیار بیشتری دارد. در سال‌های اخیر سرطان پستان توجه زیادی را به خود جلب کرده و تحقیقات زیادی روی آن انجام شده است.

در نتیجه میزان مرگ و میر ناشی از آن به شدت کاهش پیدا کرده و موارد درمان موفقیت‌آمیز آن بیشتر شده است. علت این روند تشخیص زودهنگام سرطان سینه، درپیش‌گرفتن رویکردهای درمانی شخصی برای هر بیمار و شکل‌گیری درکی بهتر از این بیماری در بین پزشکان است.

علائم و نشانه‌های سرطان پستان

علائم و نشانه‌های سرطان پستان شامل موارد زیر است:

  •    پیدا شدن توده یا سفت‌شدن سینه که باعث ایجاد تغییراتی در بافت سینه می‌شود
  •    تغییر در سایز، شکل و ظاهر سینه
  •    ایجاد تغییراتی مثل فرورفتگی در پوست سینه
  •    ایجاد حالت معکوس (فرورفتگی) در نوک سینه
  •    لایه‌برداری و پوسته‌پوسته شدن ناحیه رنگدانه‌ای اطراف نوک یا پوست سینه
  •    قرمزی یا سوراخ‌شدن پوست روی سینه که حالتی شبیه  پوست پرتقال به آن می‌دهد

 

                مشاوره آنلاین                     

علت ایجاد سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان اساساً وقتی ایجاد می‌شود که تعدادی از سلول‌های پستان فرد شروع به رشد غیرعادی کرده و با سرعت بیشتر از دیگر سلول‌ها به تقسیم سلولی می‌پردازند. در نتیجه این اتفاق سلول‌های غیرعادی به سرعت زیاد شده و با انباشته شدن روی همدیگر، یک توده سلولی را تشکیل می‌دهند. در مراحل بعدی این سلول‌ها می‌توانند از پستان فرد به غدد لنفاوی یا دیگر قسمت‌های بدن بیمار پخش شوند. به این حالت اصطلاحاً متاستاز گفته می‌شود.

سرطان پستان در بیشتر موارد از مجاری سازنده شیر در پستان شروع می‌شود. اما در مواردی هم ممکن است شروع آن از بافت غده‌ای به نام لوبول یا سلول‌های هر بخش دیگری از پستان باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد مجموعه‌ای از عوامل هورمونی، محیطی و سبک زندگی بر بروز سرطان پستان تأثیر دارند. اما مشخص نیست چگونه برخی افراد که در معرض عوامل خطر سرطان پستان نیستند، به آن مبتلا می‌شوند. در حالی که برخی از افراد زیاد در معرض عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند، اما خوشبختانه به آن مبتلا نمی‌شوند. چیزی که واضح به نظر می‌رسد این است که سرطان پستان درنتیجه تعامل پیچیده عوامل ژنتیکی و محیطی به وجود می‌آید.

محققان تخمین می‌زنند بین ۵ تا ۱۰ درصد موارد سرطان سینه در نتیجه جهش ژنی اتفاق می‌افتد که در طول نسل‌های مختلف یک خانواده ایجاد می‌شوند. تاکنون تعدادی از ژن‌های جهش‌یافته که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند، شناسایی شده‌اند. شناخته‌شده‌ترین آنها ژن سرطان سینه ۱ یا BRCA۱ و ژن سرطان سینه ۲ یا BRCA۲ هستند. هر دوی این ژن‌ها خطر ابتلا به هر دو سرطان سینه و تخمدان را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

در صورتی که سابقه زیادی از ابتلا به سرطان پستان یا دیگر انواع سرطان در خانواده شما وجود داشته باشد، بهتر است با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. پزشک انجام یک آزمایش خون را به شما توصیه می‌کند تا بتواند جهش‌های ژنی که می‌توانند باعث ایجاد سرطان شوند را تشخیص دهد. همچنین می‌توانید با پزشک خود درباره مراجعه به یک متخصص ژنتیک مشورت کنید. این مشاوران می‌توانند سابقه سلامت خانواده شما را بررسی کرده و توصیه‌هایی در مورد خطرات احتمالی بروز سرطان به شما ارائه دهند.

 

                مشاوره آنلاین                     

روش‌های تشخیص سرطان پستان چیست؟

در صورتی که علائم اولیه بروز سرطان پستان را در خودتان مشاهده کردید باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک با توجه به علائم و وضعیت سلامت عمومی شما احتمال بروز سرطان پستان را بدهد، از آزمایش‌های زیر برای رسیدن به تشخیص دقیق استفاده می‌کند:

  • ارزیابی پستان: پزشک ابتدا هر دو پستان و غدد لنفاوی زیر بغل را بررسی می‌کند تا از وجود یا عدم وجود توده غیرعادی در آنها مطمئن شود.
  • ماموگرافی: ماموگرافی درواقع یک تصویر اشعه ایکس از پستان‌ها است. ماموگرافی از روش‌هایی است که در غربالگری سرطان پستان به کار می‌رود. در صورتی که ماموگرافی غربالگری وجود یک توده یا ناهنجاری غیرعادی را در پستان‌ها نشان دهد، پزشک شما را به یک ماموگرافی تشخیصی که با دقت بیشتری انجام می‌شود، ارجاع می‌دهد.
  • سونوگرافی پستان: سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از ساختارهای عمقی پستان استفاده می‌کند. سونوگرافی همچنین در تشخیص اینکه توده واقع در پستان، جامد بوده یا کیستی پر از مایع است، به پزشک کمک می‌کند.
  • نمونه‌برداری از پستان: نمونه‌برداری در واقع تنها راه رسیدن به تشخیص قطعی درمورد سرطان است. در این روش یک سوزن خیلی ریز وارد پستان شده تا قطعه‌ای از بافت پستان را در ناحیه مشکوک، برداشته و به بیرون منتقل کند. معمولاً ناحیه نمونه‌برداری شده با یک نشانگر فلزی علامت‌گذاری می‌شود تا در آزمایش‌های تصویربرداری بعدی جای آن مشخص باشد. در آزمایشگاه بافت نمونه‌برداری شده تحت آنالیز و بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا سلول‌های آن سرطانی هستند یا نه؟

همچنین نمونه موردنظر برای تشخیص نوع سلول‌های سرطانی تحت آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد. هدف از آنالیز سلول‌ها این است که میزان تهاجمی بودن سرطان مشخص شود و پزشکان بدانند آیا سلول‌های سرطانی گیرنده‌های هورمونی یا دیگر انواع گیرنده‌ها را دارند؟ دانستن این موارد بر نوع درمان بیماری تأثیر زیادی می‌گذارد.

  • ام‌آرآی: ام‌آرآی از امواج الکترومغناطیس برای ایجاد تصویری سه‌بعدی از بافت داخل پستان استفاده می‌کند. قبل از انجام ام‌آرآی یک ماده رنگی داخل پستان تزریق می‌شود تا قسمت‌های مختلف بافت پستان در تصویر مشخص باشند. برخلاف دیگر انواع آزمایش‌های تصویربرداری، ام‌آرآی پرتوی از خود ساطع نمی‌کند.

علاوه بر این موارد، ممکن است بسته به نوع سرطان و شرایط بیمار، پزشک برخی آزمایش‌های دیگر را هم تجویز کند. اما پس از اینکه بروز سرطان پستان به صورت قطعی تشخیص داده شد، پزشک باید میزان پیشرفت آن را هم در نظر بگیرد و مشخص کند سرطان در چه مرحله‌ای قرار دارد. این کار به پزشک کمک می‌کند آگاهی بیشتری درمورد روند بیماری به بیمار ارائه کرده و روش‌های درمانی دقیق‌تری را در پیش گیرد. البته توجه داشته باشید اطلاعات کامل درمورد میزان پیشرفت سرطان تا وقتی بیمار تحت عمل جراحی قرار نگیرد، به دست نمی‌آید اما از آزمایش‌های زیر برای تخمین آن استفاده می‌شود:

  •    آزمایش کامل خون
  •    ماموگرافی پستان برای پیداکردن سلول‌های سرطانی
  •    ام‌آرآی پستان
  •    آزمایش اسکن استخوان
  •    سی‌تی‌اسکن

لازم است بدانید همه زنان مبتلا به سرطان پستان نباید همه این آزمایش‌ها را با هم انجام دهند. بلکه پزشک برای هر بیمار با توجه به شرایط خاص او و علائمی که تجربه می‌کند، آزمایش‌های خاصی را در نظر می‌گیرد.

میزان پیشرفت سرطان پستان در ۵ مرحله از صفر تا ۴ مشخص می‌شود. مرحله صفر سرطان سینه حالتی است که سرطان تنها در غدد تولید شیر پستان بروز پیدا کرده و حالتی تهاجمی ندارد. در حالی که مرحله ۴ سرطان سینه که به عنوان حالت متاستاز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن سلول‌های سرطانی به دیگر قسمت‌های بدن هم گسترش یافته‌اند.

                مشاوره آنلاین                          

روش‌های درمان سرطان سینه

سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را درمورد سرطان پستان درگیر می‌کند این است که آیا سرطان پستان پیشرفته درمان دارد؟ در جواب باید گفت که روش‌های درمانی متنوعی برای سرطان پستان وجود دارد. پزشک بر اساس نوع سرطان پستان، میزان پیشرفت و درجه آن و همچنین حساسیتی که سلول‌های سرطانی به هورمون‌ها نشان می‌دهند، نوع درمان را انتخاب می‌کند. علاوه بر این پزشک در انتخاب درمان به وضعیت سلامت عمومی و ترجیح خود بیمار هم توجه می‌کند.

برای درمان سرطان سینه در زنان معمولاً عمل جراحی انجام می‌شود. علاوه بر آن درمان‌های تکمیلی مثل شیمی درمانی، هورمون درمانی و پرتو درمانی هم برای بیمار در نظر گرفته می‌شود. در برخی موارد ممکن است شیمی درمانی قبل از عمل جراحی برای بیمار انجام شود.

 از آنجا که روش‌های متنوعی برای درمان سرطان سینه زنان وجود دارد، ممکن است در تصمیم‌گیری برای انتخاب روش درمان دچار مشکل شوید. در این شرایط بهتر است با یک متخصص سرطان سینه و همچنین افراد دیگری که در شرایط مشابه شما قرار داشته‌اند، مشورت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید. در ادامه انواع روش‌های درمان سرطان پستان را بررسی می‌کنیم:

عمل جراحی سرطان پستان

اکثر موارد درمان سرطان سینه در مراحل اولیه نیاز به جراحی دارند. انواع این جراحی شامل موارد زیر است:

  • عمل جراحی برداشتن سرطان پستان یا لامپکتومی: در این عمل پزشک جراح اقدام به برداشتن تومور سرطانی در سینه و بخشی از بافت سالم اطراف آن می‌کند. عمل لامپکتومی بیشتر برای برداشتن تومورهای سرطانی کوچک در سینه انجام می‌شود. در صورتی که تومور سرطانی بزرگ شده باشد، احتمالاً پزشک انجام شیمی درمانی را قبل از عمل جراحی در نظر بگیرد که تومور را تا اندازه مشخصی کوچک کرده و امکان برداشتن کامل آن از طریق لامپکتومی را فراهم کند.
  • عمل جراحی برداشتن سینه یا ماستکتومی: در این نوع عمل جراحی کل بافت سینه برداشته می‌شود. در بیشتر عمل‌های ماستکتومی کل سینه شامل مجاری، بافت چربی و حتی پوست و نوک سینه هم برداشته می‌شود. اما تکنیک‌های جدیدی در عمل جراحی ماستکتومی مطرح شده‌اند که به حفظ بخشی از سینه کمک می‌کنند. در این تکنیک‌ها معمولاً پوست و نوک سینه در جای خود حفظ می‌شوند. انتخاب این روش‌ها بستگی به نوع سرطان و نظر پزشک دارد.
  • عمل جراحی برداشتن بخشی از غدد لنفاوی: این روش جراحی برای تشخیص اینکه سرطان به غدد لنفاوی هم سرایت کرده یا نه، انجام می‌شود. برای این منظور پزشک اولین غدد لنفاوی که در معرض سرایت سلول‌های سرطانی قرار دارند را از جای خود برمی‌دارد. در صورتی که این غدد به سلول‌های سرطانی آلوده نشده باشند، احتمال گسترده شدن سرطان به دیگر غدد لنفاوی و همچنین دیگر بخش‌های بدن بیمار تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در نتیجه نیازی به تخلیه بقیه غدد لنفاوی وجود ندارد.
  • عمل جراحی برداشتن هر دو سینه: در برخی زنان مبتلا به سرطان پستان ممکن است پزشک تشخیص دهد که علاوه بر سینه‌ای که سرطان در آن ایجاد شده، سینه سالم هم تخلیه شود. این حالت برای زنانی اتفاق می‌افتد که استعداد بالایی در ابتلای هر دو سینه به سرطان داشته یا سابقه خانوادگی گسترده‌ای در ابتلا به سرطان سینه دارند. البته توجه داشته باشید در بسیاری از موارد امکان سرایت سرطان از یک سینه به سینه دیگر وجود ندارد. در این مورد بهتر است با پزشک خود درمورد ریسک ابتلای سینه سالم و مزیت‌ها و معایب برداشتن هر دو سینه مشورت کنید.

عوارض عمل جراحی سینه بستگی به نوع جراحی انجام‌شده دارد. با این‌حال برخی از عوارض عمومی شامل درد، خونریزی، عفونت و ورم بازوها ممکن است مشاهده شود. برخی از زنان پس از عمل تخلیه سینه، اقداماتی برای بازسازی سینه تخلیه‌شده انجام می‌دهند. پزشک شما در مورد این اقدامات با شما صحبت خواهد کرد. بهتر است قبل از انجام عمل جراحی تخلیه سینه با یک جراح پلاستیک صحبت کنید.

بازسازی سینه با دو روش انجام می‌شود، در روش اول با استفاده از ایمپلنت سیلیکونی یا آبی، سینه تخلیه‌شده، بازسازی می‌شود. در روش دوم هم از بافت سینه خود بیمار برای بازسازی آن استفاده می‌شود. همچنین این کار در برخی موارد همزمان با تخلیه سینه انجام شده و در برخی موارد هم مدتی بعد از تخلیه انجام می‌شود.

                مشاوره آنلاین                        

پرتو درمانی

در روش پرتو درمانی یا رادیوتراپی از تابش پرتوهای پرانرژی مثل ایکس-ری یا پروتون برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در این روش معمولاً با استفاده از یک دستگاه پرتوها را از بیرون به بافت سرطانی می‌تابانند. اما در مواردی هم ممکن است یک ماده رادیواکتیو در ابعاد بسیار کوچک وارد سینه شده تا پرتوهای آن به بافت سرطانی بتابد.

پرتو درمانی خارجی برای کل سینه معمولاً بعد از انجام عمل جراحی لامپکتومی انجام می‌شود. در مواردی هم که تومور سرطانی بزرگ باشد یا سرطان به دیگر بخش‌ها سرایت کرده باشد، بعد از عمل جراحی ماستکتومی، از پرتودرمانی برای قفسه سینه استفاده می‌شود. پس از ادامه این روش، عدم مشاهده دوباره سلول‌های سرطانی در پستان و اطراف آن از علائم درمان سرطان سینه به شمار می‌رود.

طول دوره پرتودرمانی از سه روز تا شش هفته متغیر بوده و بستگی به نوع و شدت سرطان سینه دارد. عوارض جانبی پرتودرمانی شامل خستگی، قرمزی و آفتاب سوختگی ناحیه هدف پرتوها است. بافت سینه هم ممکن است متورم یا سفت‌تر به نظر برسد. در موارد بسیاری نادری امکان بروز مشکلاتی در قلب، ریه‌ها یا بروز سرطان دوم وجود دارد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی داروهایی را برای کشتن سلول‌هایی که سریع رشد می‌کنند، به کار می‌گیرد. از آنجا که سلول‌های سرطانی جزو این دسته هستند، مورد حمله داروها قرار می‌گیرند. در مواردی که احتمال بازگشت سرطان وجود دارد یا سرطان به بافت‌های دیگر گسترش پیدا کرده، پزشک بعد از عمل جراحی، انجام شیمی درمانی را در نظر می‌گیرد. البته در مواردی که تومور سرطانی بزرگ باشد، شیمی درمانی قبل از عمل جراحی انجام می‌شود تا اندازه تومور را تا حدی که بتوان آن را با جراحی خارج کرد، کوچک کند.

عوارض شیمی درمانی بستگی به داروهایی دارد که بیمار دریافت می‌کند. معمولاً این عوارض شامل ریزش مو، حالت تهوع و استفراغ، خستگی و افزایش خطر بروز عفونت می‌شود. در موارد نادری هم ممکن است یائسگی، ناباروری، آسیب به قلب و کلیه‌ها، آسیب عصبی و در موارد بسیار نادری بروز سرطان سلول‌های خونی بروز پیدا کند.

هورمون درمانی

هورمون درمانی روشی است که برای سرطان‌های حساس به هورمون‌ها به کار می‌رود. این نوع سرطان‌ها از هورمون‌هایی مثل استروژن و پروژسترون برای رشد خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل در هورمون درمانی از رسیدن هورمون‌ها به سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌شود. این روش که شانس بازگشت دوباره سرطان را کاهش می‌دهد، می‌تواند قبل یا بعد از عمل جراحی انجام شود. همچنین در مواردی که سرطان در بخش‌های دیگر بدن پخش شده، هورمون درمانی می‌تواند آن را کوچک و کنترل کند. روش‌هایی که در هورمون درمانی استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است:

  •    داروهایی که راه چسبیدن هورمون‌ها به سلول‌های سرطانی را مسدود می‌کنند.
  •    داروهایی که تولید استروژن را در دوران بعد از یائسگی متوقف می‌کنند
  •    داروها یا عمل جراحی که تولید استروژن را در تخمدان‌ها متوقف می‌کنند.

عوارض جانبی هورمون درمانی برای هر فردی متفاوت است اما ممکن است موارد زیر مشاهده شود:

  •    گرگرفتگی
  •    تعریق شبانه
  •    خشکی واژن
  • عوارض جدی‌تر این روش هم شامل لخته شدن خون و نازک شدن استخوان‌ها است که البته کمتر اتفاق می‌افتد.

دارودرمانی هدفمند

دارو درمانی هدفمند به ویژگی‌های خاصی از سلول‌های سرطانی حمله می‌کند. برای مثال برخی از این داروها پروتئینی را هدف قرار می‌دهند که توسط سلول‌های سرطانی تولید می‌شوند. این پروتئین به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند رشد کرده و زنده بمانند. در نتیجه با هدف قراردادن تولید این پروتئین، سلول‌های سرطانی هم از بین می‌روند.

 

                مشاوره آنلاین                     

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی روشی است که سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با سلول‌های سرطانی تحریک می‌کند. معمولاً سلول‌های سرطانی پروتئینی تولید می‌کنند که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن آن‌ها را به عنوان مهاجم شناسایی نکند؛ در نتیجه کاری با آن‌ها ندارد. روش ایمونوتراپی با این روند مقابله می‌کند.

ایمونوتراپی برای مواردی است که فرد به سرطان سینه سه‌گانه منفی مبتلا شده باشد. سلول‌های این نوع سرطان گیرنده‌های استروژن، پروژسترون و HER۲ ندارند. در این حالت ایمونوتراپی با شیمی درمانی ترکیب می‌شود تا برای مقابله با سرطان پیشرفته سینه که به نقاط دیگر بدن گسترش یافته، مورداستفاده قرار گیرد.

عوارض سرطان پستان

  • به طور کلی عوارض سرطان پستان شامل عوارض بلندمدت و عوارض دیرهنگام این بیماری می‌شود. عوارض بلندمدت در طول دوره درمان شروع شده و پس از پایان درمان هم ادامه دارند. اما عوارض دیرهنگام ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها بعد از درمان سرطان سینه خود را نشان دهند. هر دو نوع این عوارض شامل موارد زیر هستند:
  •    خستگی
  •    سردرد
  •    درد و بی‌حسی
  •    مشکلات دهان و دندان
  •    مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی
  •    پوکی استخوان
  •    مشکلات قلبی
  •    بروز سرطان دوم
  •    آب مروارید
  •    لخته‌شدن خون
  •    اختلال در دوره‌های قاعدگی
  •    علائم یائسگی
  •    مشکلات جنسی
  •    ناباروری
  •    ضعف حافظه و عملکرد شناختی مغز

جمع‌بندی

هرچند سرطان پستان می‌تواند درد، نگرانی و عوارض زیادی ایجاد کند اما درمان آن خیلی سخت نیست. امروزه پزشکان به درمان قطعی سرطان سینه خوش خیم و حتی سرطان سینه بدخیم می‌پردازند. در صورت تشخیص به موقع سرطان درمان آن راحت‌تر است؛ اما روش‌هایی هم برای درمان سرطان سینه پیشرفته وجود دارد که نتایج خوبی نشان داده‌اند. در صورت بروز علائم سرطان پستان می‌توانید با مراجعه به مرکز درمان سرطان برای تشخیص به‌موقع و درمان احتمالی اقدام کنید.

آدرس

تهران، فلکه دوم صادقیه،

ساعت کاری
  • شنبه تا چهارشنبه
    17 تا 8
  • پنج شنیه
    12 تا 8
  • جمعه
    تعطیل
تماس با ما