Evanmarket.ir

91030762 021 phone1.png

2023 All rights reserved. Designed by EvanMarket Team.

 

سرطان بیضه

سرطان بیضه و راه‌های درمان آن

سرطان بیضه هر چند خیلی شایع نیست اما از آنجا که یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان جوان است، نیاز به توجه بیشتری برای پیشگیری و تشخیص به موقع دارد. همچنین از آنجایی که این بیماری می‌تواند بر عملکرد جنسی مردان تأثیر بگذارد و توانایی تولیدمثل آنها را شدیداً کاهش دهد، نگرانی زیادی را در بین مردان برانگیخته است.

قیمت داروی دوستارلیماب و داروی کیترودا Kyetruda را می توانید از وب سایت ایوان مارکت استعلام کنید .البته باید گفت سرطان بیضه معمولاً به خوبی قابل درمان است؛ اما در صورت تشخیص به موقع، درمان آن ساده‌تر بوده و با عوارض کمتری اتفاق می‌افتد. در این مقاله از سایت ایوان مارکت به بررسی سرطان بیضه پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید آیا سرطان بیضه پیشرفته درمان دارد یا نه؟ این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

                مشاوره آنلاین                     

نگاهی کلی به سرطان بیضه

سرطان بیضه وقتی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی در بیضه ایجاد می‌شوند. بیضه‌ها که در کیسه‌ای از جنس پوست فشرده در زیر آلت تناسلی مردان قرار دارند، کار تولید هورمون‌های جنسی مردانه و اسپرم را برای تولید مثل برعهده دارند. سرطان بیضه در مقایسه با دیگر انواع سرطان به ندرت اتفاق می‌افتد اما شایع‌ترین سرطان در مردان بین ۱۵ تا ۳۵ سال آمریکایی است. خوشبختانه این سرطان به خوبی قابل درمان است. حتی در مواردی که سرطان به خارج از بیضه گسترش یافته است، می‌توان با روش‌هایی آن را درمان کرد. با توجه به نوع سرطان بیضه‌ای که بیمار به آن مبتلا شده و مرحله‌ای که سرطان در آن قرار دارد، یکی از درمان‌های موجود یا ترکیبی از چند روش درمانی برای بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علائم و نشانه‌های سرطان بیضه

افرادی که به سرطان بیضه مبتلا می‌شوند، علائم مختلفی از درد در بیضه تا کمر درد یا درد شکم و همچنین ایجاد حالتی غیرعادی در بیضه‌ها را مشاهده می‌کنند. البته این سرطان معمولاً یکی از بیضه‌ها را درگیر می‌کند. به طور کلی می‌توان موارد زیر را به عنوان علائم سرطان بیضه در نظر گرفت:

  • ایجاد توده یا بزرگ شدن هر دو بیضه
  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • درد مبهم در شکم یا کشاله ران
  • جمع شدن ناگهانی مایع در کیسه بیضه
  • درد و ناراحتی در بیضه یا کیسه بیضه
  • بزرگ شدن یا حساس شدن سینه‌ها
  • کمر درد

                مشاوره آنلاین                     

علت ایجاد سرطان بیضه چیست؟

واقعیت آن است که هنوز علت دقیق بروز سرطان در بیضه مشخص نشده است، اما چیزی که می‌دانیم این است که سرطان در اثر رشد غیرطبیعی سلول‌ها ایجاد می‌شود. به طور طبیعی سلول‌های مختلف در بدن به گونه‌ای رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند که عملکرد طبیعی بدن را حفظ کنند و باعث سلامت و رشد انسان شوند. اما گاهی اوقات سلول‌ها به طرزی غیرعادی تکثیر می‌شوند، به‌طوری‌که تولید سلول‌ها از کنترل خارج می‌شود. در این حالت حتی وقتی به سلول جدید نیازی نیست، تولید سلول‌ها بدون هیچ دلیلی ادامه می‌یابد و سلول‌های تولیدشده روی هم انباشته می‌شوند. درنتیجه این روند، تکثیر سلول‌ها باعث شکل‌گیری یک توده در بدن می‌شود که همان توده سرطانی است. این سلول‌های سرطانی ممکن است همچنان به رشد بی‌رویه خود ادامه می‌دهند و ممکن است به دیگر قسمت‌های بدن گسترش یابند.

تقریباً همه سرطان‌های بیضه در سلول‌های «جرم» شروع می‌شوند، سلول‌هایی که کار تولید اسپرم نابالغ را برعهده دارند. اما اینکه چه چیز باعث می‌شود سلول‌های سالم بیضه شروع به رشد و تکثیر غیرطبیعی کنند، هنوز مشخص نیست. با این حال برخی عوامل که در بروز سرطان بیضه تأثیر دارند، شناسایی شده‌اند. در ادامه این عوامل را بررسی می‌کنیم:

  • قرارنگرفتن بیضه‌ها در کیسه بیضه: بیضه‌ها در دوره رشد جنینی داخل شکم تشکیل می‌شوند و معمولاً قبل از تولد نوزاد به داخل کیسه بیضه فرو می‌روند، اما گاهی این روند با اختلال روبرو می‌شود. مردانی که بیضه‌های آنها به درستی درون کیسه بیضه قرار نگرفته باشد، نسبت به کسانی که بیضه‌ها کاملاً در کیسه قرار گرفته‌اند، ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان بیضه دارند. حتی وقتی با عمل جراحی بیضه‌ها را داخل کیسه بیضه قرار می‌دهند، این ریسک به قوت خود باقی می‌ماند. البته لازم است بدانید درصد کمی از مردان مبتلا به سرطان بیضه، از افرادی بوده‌اند که بیضه آنها در کیسه بیضه قرار نگرفته است.
  • رشد غیرطبیعی بیضه‌ها: شرایطی که باعث رشد غیرطبیعی بیضه‌ها می‌شوند، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهند. از جمله این شرایط می‌توان به سندروم کلاین فلتر اشاره کرد.
  • سابقه خانوادگی: کسانی که در اعضای خانواده‌شان سابقه ابتلا به سرطان بیضه دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان هستند.
  • سن: سرطان بیضه نوجوانان و جوانان را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌خصوص افراد در سنین بین ۱۵ تا ۳۵ سالگی بیشتر دچار این بیماری می‌شوند. با این حال سرطان بیضه در سنین دیگر هم خود را نشان می‌دهد.
  • نژاد: سرطان بیضه در مردان سفید پوست بیشتر از مردان سیاه پوست دیده می‌شود.

                مشاوره آنلاین                     

مراحل تشخیص سرطان بیضه

در برخی موارد دیده شده که مردان خود بروز سرطان را در بیضه‌هایشان تشخیص داده‌اند، مثلاً به صورت تصادفی یا حین تست بیضه‌ها برای بررسی توده ممکن است بتوانید بروز سرطان بیضه را تشخیص دهید. پزشکان هم برای تشخیص این سرطان قبل از هر چیز به ارزیابی فیزیکی بیضه‌ها می‌پردازند. در این روش پزشک سعی می‌کند تشکیل یک توده غیرطبیعی را در بیضه‌ها بررسی کند. علاوه بر این پزشک از روش‌های زیر برای تشخیص دقیق توده سرطانی در بیضه‌ها استفاده می‌کند:

  • سونوگرافی: سونوگرافی بیضه‌ها با استفاده از امواج صوتی یک تصویر کلی از بیضه‌ها و کیسه بیضه تشکیل می‌دهد. برای انجام سونوگرافی بیمار به پشت دراز کشیده و پاهای خود را باز می‌کند. پزشک ابتدا یک ژل تمیزکننده را روی کیسه بیضه مالیده و سپس پروب سونوگرافی را روی آن حرکت می‌دهد. این پروب تصویر موردنظر از داخل کیسه بیضه را به دست می‌دهد.

آزمایش سونوگرافی به پزشک شما کمک می‌کند جنس و نوع هر توده داخل بیضه را تشخیص دهد؛ مثلاً اینکه توده جامد است یا داخل آن از مایع پر شده است. همچنین پزشک با استفاده از سونوگرافی می‌تواند بفهمد توده موردنظر داخل بیضه‌ها شکل گرفته یا خارج آنها.

  • آزمایش خون: پزشک شما ممکن است انجام یک آزمایش خون را تجویز کند تا بتواند نشانگرهای سرطان بیضه را در خون مشخص کند. نشانگرهای سرطان بیضه، موادی هستند که به طور طبیعی در خون انسان وجود دارند اما در برخی شرایط خاص از جمله هنگام ابتلا به سرطان بیضه ممکن است مقدار این مواد در خون افزایش یابد. البته اگر مقدار این نشانگرها در خون شما زیاد باشد بدین معنا نیست که به طور قطعی به سرطان بیضه مبتلا شده‌اید، بلکه به پزشک کمک می‌کند درمورد ابتلای شما به این سرطان به تشخیص دقیق‌تری برسد. درواقع آزمایش خون در کنار دیگر روش‌های تشخیصی به پزشک کمک می‌کند بروز سرطان بیضه را به طور دقیق تشخیص دهد.
  • عمل جراحی برداشتن بیضه: در صورتی که پزشک تشخیص دهد توده موجود در بیضه سرطانی است، ممکن است انجام عمل جراحی برای برداشتن بیضه را تجویز کند. پس از عمل، بیضه خارج‌شده تحت آزمایش قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا سرطانی بوده و در صورت سرطانی بودن، از چه نوعی بوده است.

آزمایش پس از عمل با تعیین نوع سرطان بیضه به پزشک کمک می‌کند نوع درمانی که باید برای سرطان در پیش گیرد را مشخص کند. علاوه بر این روند بیماری نیز قابل پیش بینی خواهد بود. به طور کلی دو نوع سرطان بیضه وجود دارد:

  • سمینوما: تومورهای نوع سمینوما در هر سنی می‌توانند ایجاد شوند؛ اما در صورتی که مردان سالمند دچار تومور سرطانی شوند به احتمال زیاد تومور آن‌ها از این نوع خواهد بود. معمولاً سرطان بیضه نوع سمینوما به اندازه سرطان‌های غیرسمینوما تهاجمی نیستند.
  • غیرسمینوما: سرطان‌های بیضه نوع غیرسمینوما بیشتر در سنین پایین بروز پیدا کرده و تمایل دارند زودتر رشد کرده و گسترش یابند. انواع مختلفی از تومورهای غیرسمینوما وجود دارد که از بین آنها می‌توان به تومور کیسه زرده، کارسینومای جنینی، کوریوکارسینوما و تراتوم اشاره کرد.

بعد از اینکه پزشک بروز سرطان بیضه را در بیمار تشخیص داد، قدم بعدی این است که درجه پیشرفت سرطان در بدن را مشخص کند. زیرا فهم اینکه سرطان به خارج از بیضه‌ها گسترش یافته یا نه، اهمیت زیادی دارد. برای تشخیص این موضوع، بیمار تحت برخی آزمایش‌های زیر قرار می‌گیرد:

  • سی‌تی‌اسکن: سی‌تی‌اسکن با استفاده از امواج ایکس ری تصاویری دو بعدی از بدن می‌سازد. برای بررسی میزان پیشرفت سرطان بیضه، پزشک یک سری تصاویر سی‌تی‌اسکن از قفسه سینه، شکم و لگن بیمار تهیه کرده تا بتواند از روی آنها علائم گسترش سرطان در بدن را پیدا کند.
  • آزمایش خون: آزمایش‌های خون می‌تواند به پزشک کمک کند تا با کمک نشانگرهای سرطان بیضه، تشخیص دهد پس از انجام عمل جراحی برداشتن بیضه، سلول‌های سرطانی در کدام قسمت‌های بدن باقی مانده‌اند.

پس از انجام چنین آزمایش‌هایی، مرحله سرطان بیضه مشخص می‌شود که به پزشک نشان می‌دهد چه درمان‌هایی را باید به کار گیرد. سرطان بیضه در چهار مرحله درجه‌بندی می‌شود که از صفر تا سه نام‌گذاری شده‌اند. مرحله صفر سرطان بیضه حالتی است که سرطان فقط به ناحیه اطراف بیضه‌ها محدود شده، در حالی که مرحله سه به عنوان حالت پیشرفته سرطان بیضه در نظر گرفته می‌شود و بیانگر آن است که سرطان به دیگر قسمت‌های بدن مثل ریه‌ها گسترش یافته است.

روش‌های درمان سرطان بیضه

برای درمان سرطان بیضه مثل دیگر سرطان‌ها روش‌های متنوعی وجود دارد که از عمل جراحی تا روش‌هایی مثل پرتودرمانی را شامل می‌شود. به‌کارگیری این روش‌ها بستگی به نوع سرطان و درجه پیشرفت آن، وضعیت سلامت عمومی بیمار و ترجیح خود او دارد. برای درمان سرطان بیضه در مراحل اولیه عمل جراحی انجام شده و در مراحل بعدی روش‌های پیشرفته‌تری در نظر گرفته می‌شود. در ادامه مراحل درمان سرطان بیضه را مرور می‌کنیم:

                مشاوره آنلاین                     

عمل جراحی

به طور کلی دو نوع جراحی برای درمان سرطان بیضه در مردان به کار می‌رود. این دو روش شامل موارد زیر است:

  • عمل جراحی برداشتن بیضه سرطانی: این عمل جراحی درمان ابتدایی است که تقریباً برای همه موارد سرطان بیضه از هر نوع و در هر مرحله‌ای که باشند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این عمل پزشک اقدام به ایجاد یک برش در کشاله ران شما کرده و از طریق آن بیضه سرطانی را خارج می‌کند. در صورتی که تمایل داشته باشید، پزشک می‌تواند به جای بیضه خارج‌شده، یک بیضه مصنوعی برای شما قرار دهد. توجه داشته باشید معمولاً عمل جراحی برداشتن بیضه، یک درمان قطعی سرطان بیضه خوش خیم است.
  • عمل جراحی برداشتن غدد لنفاوی اطراف بیضه: در این عمل جراحی، پزشک شما یک برش در قسمت شکم ایجاد کرده و از طریق آن غدد لنفاوی نزدیک به بیضه را خارج می‌کند. در روند عمل پزشک باید به شدت مراقب باشد به عصب‌های اطراف غدد آسیب نزند. البته در برخی موارد آسیب به این عصب‌ها اجتناب‌ناپذیر است. درصورتی که چنین اتفاقی بیفتد ممکن است هنگام انزال با سختی مواجه شوید، اما مشکلی در نعوظ شما به وجود نمی‌آید.

در مواردی که عمل جراحی تنها درمان به کار گرفته‌شده برای سرطان بیضه باشد، پزشک قرارهای ویزیت دوره‌ای برای شما در نظر می‌گیرد و وضعیت شما را تحت نظر می‌گیرد. معمولاً در سال‌های اول پس از درمان، هر چند ماه یک بار این قرارها تنظیم می‌شود و رفته‌رفته فاصله ویزیت‌ها بیشتر می‌شود. در طی این روند شما باید به طور منظم تحت آزمایش خون و سی‌تی‌اسکن یا آزمایش‌های دیگر قرار بگیرید تا پزشک برگشت احتمالی علائم سرطان بیضه را زیر نظر داشته باشد.

پرتودرمانی

پرتو درمانی یکی از روش‌های رایج درمان انواع سرطان است که از پرتوهای پرانرژی مثل ایکس ری برای هدف قراردادن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. در این روش شما روی یک تخت می‌نشینید یا دراز می‌کشید و پرتوها با استفاده از یک دستگاه بزرگ به نقاط هدف دقیقی که پزشک تعیین کرده، تابیده می‌شود.

روش پرتودرمانی برخی اوقات برای بیمارانی که به سرطان بیضه از نوع سمینوما مبتلا هستند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است این روش بعد از عمل جراحی برداشتن بیضه به کار گرفته شود.

عوارض جانبی پرتودرمانی شامل حالت تهوع و خستگی است. همچنین قرمزی و تحریک پوست ناحیه شکم و کشاله ران هم ممکن است ایجاد شود. علاوه بر اینها ممکن است میزان اسپرم را به طور موقت کاهش داده و تأثیراتی روی باروری در برخی مردان داشته باشد. می‌توانید قبل از شروع پرتودرمانی با پزشک خود درمورد روش‌های حفظ اسپرم مشورت کنید.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از برخی داروهای خاص برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. سازوکار این روش بدین صورت است که داروها به سلول‌هایی که سریع رشد می‌کنند حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برند. درنتیجه سلول‌های سرطانی که رشد سریع و غیرطبیعی دارند، از بین می‌روند. این داروها نه‌تنها بر تومور سرطانی ناحیه بیضه تأثیر می‌گذارند بلکه می‌توانند سلول‌های سرطانی را در هر جای بدن از بین ببرند. شیمی درمانی تنها روش درمان برای برخی بیماران به شمار می‌رود، درحالی که برای برخی دیگر ممکن است قبل یا بعد از عمل جراحی برداشتن غدد لنفاوی به کار رود.

عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به نوع داروهای مصرفی دارد، به همین خاطر لازم است قبل از شروع درمان از پزشک خود راجع به این عوارض سؤال بپرسید. اما به طور معمول عوارض شیمی درمانی شامل خستگی، حالت تهوع، استفراغ، ریزش موها، بالارفتن ریسک بروز عفونت در بدن می‌شود.

البته برخی داروها و روش‌های درمانی هم وجود دارد که عوارض جانبی سرطان بیضه را کاهش می‌دهند. در برخی مردانی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند هم مواردی از ناباروری دیده شده است که در برخی موارد ممکن است به صورت دائمی بروز پیدا کند. به همین دلیل بهتر است قبل از شیمی درمانی هم با پزشک خود درمورد روش‌های حفظ اسپرم صحبت کنید.

                مشاوره آنلاین                     

عوارض سرطان بیضه

بروز سرطان دوم پس از درمان سرطان بیضه از شایع‌ترین علل مرگ مبتلایان به سرطان بیضه است. بین یک تا دو درصد افرادی که به سرطان بیضه مبتلا بوده و درمان شده‌اند، به یک سرطان ثانویه هم مبتلا می‌شوند. سرطان ریه، روده بزرگ، مثانه، پانکراس، معده و مری از جمله شایع‌ترین سرطان‌هایی است که در این افراد بروز پیدا می‌کند. علاوه بر این، افرادی که تنها با روش پرتودرمانی تحت درمان قرار گرفته‌اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان‌های مثانه، معده، پانکراس و کلیه قرار دارند. بنابراین کلیه مبتلایان به سرطان که درمان شده‌اند، باید حتماً تحت نظارت دوره‌ای پزشک معالج خود قرار داشته باشند.

جمع‌بندی

سرطان بیضه یکی از نسبتاً شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان جوان است که باعث بروز درد در بیضه‌ها، کمر و شکم می‌شود. همچنین احساس سنگینی و ناراحتی در بیضه‌ها را هم ایجاد می‌کند. هرچند دلیل دقیق بروز این سرطان مشخص نشده، اما مطالعات نشان می‌دهد عواملی مثل سن، نژاد، سابقه ابتلای خانوادگی و ناهنجاری مادرزادی در قرارنگرفتن بیضه‌ها در کیسه بیضه در بروز این بیماری نقش دارند.

سرطان بیضه در چهار مرحله پیشرفت می‌کند، در حالی که حالت ابتدایی آن تنها به بیضه و ناحیه اطراف آن محدود می‌شود، سرطان‌های پیشرفته بیضه به نقاط دورتر بدن هم سرایت می‌کنند. به همین دلیل برای درمان سرطان‌های بیضه ابتدایی ممکن است تنها عمل جراحی کافی باشد؛ اما برای درمان سرطان‌های بیضه پیشرفته باید ترکیبی از روش‌های جراحی با شیمی درمانی و پرتودرمانی مورداستفاده قرار گیرد.

 برای بررسی علائم درمان سرطان بیضه پزشک اقدام به انجام آزمایش‌های تشخیصی می‌کند تا نسبت به از بین رفتن کامل سلول‌های سرطانی در بدن مطمئن شود. البته در موارد زیادی افراد درمان شده ممکن است شاهد بروز سرطان ثانویه باشند، به همین دلیل این افراد باید به طور مرتب و دوره‌ای تحت نظارت پزشک قرار داشته باشند. در این مقاله به بررسی راه‌های درمان قطعی سرطان بیضه پرداختیم. در صورتی که هر سؤالی در این زمینه داشتید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا بتوانیم پاسخگوی شما باشیم.

آدرس

تهران، فلکه دوم صادقیه،

ساعت کاری
  • شنبه تا چهارشنبه
    17 تا 8
  • پنج شنیه
    12 تا 8
  • جمعه
    تعطیل
تماس با ما